dimarts, 29 de gener del 2008

Art contra la guerra





**Aquest text l'he tornat a escriure en data 29-02 perquè , inexplicablement, se m'ha esborrat el que havia escrit i publicat.

Aqui us presento una mostra del que van fer els alumnes de l'Aula d'Acollida el Dia Internacional de la No Violència i la Pau (DENIP).

Explico la seqüència de treball perquè és molt curta , molt fàcil i molt engrescadora:

Context: L'activitat es va fer en el marc de la commemoració del DENIP al centre. Totes les classes del meu centre estaven convidades a participar-hi amb pancartes, escrits, missatges etc.

A l'Aula d'acollida es va fer el següent:

1. Treball previ: el dia anterior a la Jornada:


  • Explicació de qui era Gandhi. Es va fer així, en diferents nivells, amb uns alumnes més esquemàtic, amb altres més aprofundit.
  • Lectura de la seva biografia (un resum entenedor i fàcil del que hi ha publicat a Internet).
  • Situació de l'Índia al mapa.
  • Explicació d' exemples de lluites anticolonialistes .
  • Enumeració dels principis de la No-Violència.
  • Explicació de la raó de commemorar el 30 de gener (assassinat de Gandhi) el Dia Escolar Internacional per la No Violència i la Pau.
  • Recerca i comentari dels conflictes actuals al món.
  • Enumeració d' exemples d'altres líders pacifistes, els alumnes van trobar: Nelson Mandela, Martin Luther King, Teresa de Calcuta, John Lennon ... i jo vaig afegir: Rigoberta Menchú i Aung San Suu Kyi.
  • Els alumnes més grans (els de 3r i 4t) van escriure , cadascú, una biografia de dos d'aquests líders (van triar-los), prenent com a model la que jo els havia presentat de Gandhi.
2. El dia de la JORNADA:

a. Interacció oral i tria d'imatges

  • Vam convidar a venir a l'Aula, durant una hora, els alumnes de 3r d'ESO del grup A. Vaig explicar que fariem un treball per commerorar el DENIP i així aportar la nostra col.laboració al mural del centre.
  • Tots els alumnes (alumnes d'aula d'Acollida i alumnes de 3r A) van seure en parelles.
  • Vaig repartir a cada parelles dues làmines d'art , impreses en color, tamany DINA4, sobre el tema de la guerra.
  • Cada parella havia de triar una de les dues làmines, aquella que consideràven que representava millor la lluita contra la guerra.
b. Interacció oral i expressió Oral

  • Un cop triada la imatge, havien d'explicar, per torns, la raó de la seva elecció.
c. Interacció oral i expressió escrita
  • La meva consigna va ser: "Sou publicistes i us encarreguen un cartell per una campanya contra la guerra ia favor de la pau. La imatge que ha de fer servir cada parella és la que heu triat abans. El text, l'eslògan l'heu de triar vosaltres i incorporar-lo a la imatge".
  • Vam repassar ràpidament algunes característiques dels eslogans : ha de ser una frase curta, si pot ser que contibgui algun jocs de paraules, que cridi l'atencio, que tingui a veure amb la imatge.
  • Els alumnes van treballar en parelles, pensant, discutint i escrivint esborranys d'eslogans durant 10 minuts.
  • Es va fer un torn de paraules on cada parella va mostrar a la resta el seu eslogan, s'escrivia a la pissarra i tothom el comentava, en alguns casos corregint-lo o donant consells i idees per millorar-lo.
  • Finalment cada parella va escriure la frase final sobre la seva làmina.
    Alguns van preferir fer-ho sobre la imatge en PowerPoint i aquest és el resultat que us mostro més amunt amb el programa BubbleShare.
d. Participació al mural col.lectiu

  • Les làmines amb les frase i les biografies van anar al mural col.lectiu de tot l'Institut.
    Les làmines que havien quedat sense eslògan també hi van anar a parar, en un lloc on es convidava la resta d'alumnes a posar-hi les frases. Alguns ho van fer però no m'ha donat temps de copiar-les aquí.
Si en el treball sobre poemes de la tardor, el treball de llengua que es proposa va del text a la imatge, aquest cas es proposa l'itinerari a la inversa: la imatge ens porta al text. Tots els camins ens duen al mateix: expressar-se i emprar la llengua com un dels vehicles d'aquesta expressió.

Quant a la raó d'utilitzar reproduccions artístiques, parteix de la constatació de la necessitat de reforçar la formació artística dels alumnes. Considero que les hores dedicades a aquesta formació - potser s'hauria de parlar millor de familiarització- són molt poques i és un tipus d'educació, l'artística i estètica, que dificilment tindran ocasió de rebre fora de l'Institut. Es per això que aprofito totes les ocasions per poder posar-los en contacte amb reproduccions de grans artistes de tots els temps (i en el cas de la visita a Barcelona, el contacte no va ser amb reproduccions sinò amb les obres autèntiques) .

Us deixo aquí el PowerPoint amb el recull de les obres seleccionades per fer aquesta activitat. Podeu baixar-lo i imprimir -lo en tamany DINA4, podeu ampliar-lo afegint -hi més obres, podeu posar-hi música, podeu...

I , com sempre, sisplau, explique-nos si us ha servit!


I per acabar, alguns links interessants:
Fundació per la Pau
La paraula Pau en molts idiomes
Flylosophy

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada