dissabte, 19 de gener de 2008

Tecnologia intercultural


Amb aquest document us vull presentar un treball interdisciplinari i intercultural que es va fer fa tres anys al meu Institut . És fruit de la col.laboració d’un professor de Tecnologia, en Sergi Ramirez, i els alumnes de l’Aula d’Acollida de la qual jo era (i sóc) tutora.

Els objectius del professor de Tecnologia eren poder passar als seus alumnes de l’aula ordinària , en el marc del tema sobre el vestit a 2n de l’ESO, un document que mostrés la diversitat de formes de vestir que existeixen al món, perquè, segons ell, els alumnes de l’ESO només tenien el referent cultural i estètic de la moda occidental , i , a més, només coneixien i valoraven una classe de moda.

La seqüència de treball va ser la següent:

  • En Sergi va demanar als meus alumnes de l’Aula d’Acollida que preparessin una selecció de fotografies de peces de vestir dels seus països d’origen.
  • A les classes de l’Aula d’Acollida, jo vaig coordinar i animar unes quatre o cinc sessions dedicades a explicar la vestimenta i també com funciona l’escàner i com es fa un powerpoint .
  • A partir de les imatges trobades per Internet, els alumnes van triar les peces de roba del seus països que més els agradaven o que , per una raó o una altra, volien mostrar als seus companys.
  • Van escriure els noms de les peces de roba i els van traduir al català.
  • Alguns van escanejar els noms de les peces en les seves llengües (els va agradar més fer això que no pas escriure-ho directament al document).
  • Van buscar mapes del seus països per Internet.
  • Van insertar en el powerpoint col·lectiu el mapes i les fotografies de la roba amb els noms.
  • Van dur a classe la música dels seus països que volien que sonés amb el document.
  • En Sergi va afegir-hi un fragment de música per a cada país i sonava quan es projectava.
  • Ho va projectar a tots els seus 2ns de l?ESO i desprès iniciava una discussió sobre el tema del vestit arreu del món.


Els alumnes de l’Aula d’Acollida s’ho van passar molt bé fent el document, van aprendre vocabulari i a fer servir programes i eines TIC i , a més, van veure que es donava un valor, públicament, a les coses dels seus països.

Fa uns mesos, posant ordre en els munts de fitxers que tinc a l’ordinador de l’Aula d’Acollida, vaig trobar el document, però sense la música. Vaig pensar que era una feina que valia la pena ensenyar com a exemple de les coses senzilles, modestes però ben fetes i útils que es poden fer quan dos col·legues s’avenen, es posen d’acord i tenen un objectiu comú.

En Sergi va marxar de l’Institut i no sé en quin IES ha anat a parar. Des d’aquí li envio molts records. Si el coneixeu , digueu-li que he penjat a la xarxa la seva iniciativa perquè potser pot estimular idees i materials semblants. Com que la música que ell havia posat no l’he trobat, n'hi he posat una composada i interpretada per en Carles Belda, (per mi, un dels músics populars més interessants que tenim en aquest moment) del disc que ell mateix s’ha autoproduït i editat.

Si aprofiteu el document o en feu de semblants sobre aquest o algun altre tema, feu-nos-ho saber i els compartirem.

A veure si algun profe de Tecno s'anima!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada