dimecres, 10 d’agost de 2011

Estratègies, recursos i activitats*


*Aquesta entrada la vaig escriure per a un blog intern del seminari PALIC de Menorca on vaig ser convidada a treballar en dues jornades de formació.

Amigues i amics menorquins,
com que en Xec ja ha explicat àmpliament totes les coses que vaig compartir amb vosaltres al seminari, crec que us pot ser útil que us deixi aquí, intentant que estiguin ben ordenadets, els links de les descripcions dels recursos i de les activitats que us vaig exposar i d'altres que no em va donar temps de mostrar. Espero que hi trobeu idees i inspiració per a fer-vos les vostres.

RECURSOS

A més dels que hi ha la Xarxa, citats per en Xec, i que ja coneixeu prou, al seminari en van sortir dos de nous:
Flickr (una gran galeria de fotografies de bona qualitat). Per usar-les us heu d'assegurar primer que tinguin llicència de ser reproduïdes sense finalitats comercials (CCommons)
Wikimedia Commons (gràcies, Abdò) : gran mediateca de materials amb llicència lliure.

Un altre recurs molt útil pel que fa a la llengua oral: la gravadora digital
No costa 60€ sinò una mica més, en tot cas no arriba als 100€ i és un recurs que podeu compartir amb altres professors de llengua del vostre centre (Anglès, Francès, Castellà, Català).


No puc deixar d'esmentar tres altres recursos: els textos literarisles cançons,els documents audiovisualsanuncis i reportatges.
Com que és un tema que m'apassiona, ara no m'estenc parlant d'ells i els dedicaré una entrada a cadascun en aquest mateix blog.

ESTRATÈGIES

Les estratègies en què es basa el tractament de la diversitat provenen de dos àmbits:

1) L'àmbit de l'enfocament per tasques (Marc europeu comú de Referència i Portfolio)


2) L'àmbit de l'aprenentatge cooperatiu


ACTIVITATS*
*vaig classificar les activitats en funció de l'àmbit en què les havia posat en pràctica. Crec però, que totes es poden fer amb grups mixtos on els alumnes nouvinguts i els autòctons comparteixin espai i temps de classe. Només caldría adaptar-les a aquesta circumstàcia i tenir en compte els principis i estratègies de l'aprenentatge cooperatiu (treure partit de l'asimetria de competències, tasques diferenciades a l'interior d'un mateix grup, tutoria entre iguals, etc)

A. Només amb alumnes d'aules d'acollida

Sortides culturals


Entrevistes


Fer un programa de ràdio


Blogs dels alumnes


B. Amb alumnes de l'aula de referència i alumnes de l'aula d'acollida

Parelles lingüístiques. Com us ha explicat en Xec a l'entrada anterior, la nostra experiència té com a tret especial
1) la integració al currículum de català i la realització de l'activitat en hores lectives
2) la programació de les converses seguint una gradació de tipologia textual
3) l'enregistrament sistemàtic de la conversa per
a) materialitzar l'activitat oral perquè pugui ser avaluada
b) assegurar la realització de l'activitat sense la presència de la professora.

Exposicions orals


Visibilització de la diversitat lingüística


Interculturalitat, educació en valors, educació artística


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada