1. Activitats de pre-audició
La cançó que anem a treballar és una “cançó de protesta” que no té res a veure ni amb la música ni amb les cançons actuals que us agraden. Quines són les característiques de la cançó de protesta?
- el seu objectiu és protestar i denunciar alguna injustícia
- la música és al servei de la lletra
- es canta amb pocs instruments per donar més força a la lletra
a. Preguntes:
- Coneixeu alguna cançó de protesta?
- En quina llengua?
- De quin país?
- Qui la canta?
b. Baixeu-vos d’Internet la fitxa de treball per poder treballar sobre el paper.
- En parelles, escriviu una llista amb totes les paraules relacionades amb la paraula GUERRA i una altra amb les relacionades amb la paraula PAU.
- Feu l’activitat 2, és a dir ompliu els buits amb les paraules que falten.
- Escolteu la cançó una o dues vegades i verifiqueu si la lletra que heu escrit coincideix.
- Ara, podeu llegir la lletra aquí i podeu tornar a escoltar la cançó (i cantar-la, si en teniu ganes).
- Torneu a llegir la lletra de la cançó, mireu la llista de paraules que havíeu escrit (relacionades amb el món de la guerra i la pau) i afegiu les que heu trobat a la cançó i que no teníeu escrites en la primera activitat.
- A qui cantaríeu aquesta cançó? Per què?
- Mireu el vídeo que hi ha en aquest enllaç i que està fet posant imatges a la cançó que acabeu d’escoltar. Què en penseu? Quines imatges posaríeu vosaltres?
més idees
- Activitats de representació plàstica: Que els alumnes trobin i retallin dels diaris fotografies que els facin pensar en la lletra de la cançó i que facin un petit muntatge, enganxant les fotografies en un full i copiant-hi la part de la lletra que els sembli més adient. Es podria fer com un treball interdisciplinari amb l’assignatura de Visual i Plàstica.
- Activitats d'expressió plastica i TIC: Realitzar un diaporama musicat amb imatges d'actualitat i la cançó de Lluís Llach.
- Activitats d’expressió musical: Com a treball interdisciplinari amb el departament de Música es podria treballar musicalment la cançó; Poso la llista d’algunes de les possibilitats que no són excloents, podrien, fins i tot, ser complementàries i es podrien treballar amb el professorat de Música:
- Cantar-la en cant coral.Interpretar-la amb algun instrument (piano, flauta, guitarra)
- Transformar-la en rap
- Cantar-la en “play back” o karaoke.
“Cançó sense nom” va ser des del començament, i per voluntat del seu autor, un himne pacifista. La seva lletra senzilla i directa permet que el missatge arribi i es faci entendre pels alumnes de l’ESO, fins i tot pels més allunyats de la sensibilitat de la música de Lluís Llach. Al meu Institut aquesta activitat s'ha fet a l'Aula d'Acollida i també a les classes de català de 1r d'ESO i amb els alumnes de l'Aula Oberta.
Com sempre, m'agradaria molt rebre comentaris i saber que aquesta proposta ha estat provada i millorada per alguns professors.
Doncs , aixó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada