dilluns, 4 de febrer del 2008

On vas amb les banderes i avions?

Entre les activitats que vam fer per commemorar, a la nostra manera, el dia Escolar de la No violència i la Pau, vam estar treballant la cançó d’en Lluis Llach “Cançó sense nom” . La seqüència de treball és molt curta i senzilla i ja l'he explicat en altres llocs virtuals, de tota manera, la penjo aquí, una mica renovada i ampliada, tal com l'he fet enguany, per si pot servir a algú.

1. Activitats de pre-audició

La cançó que anem a treballar és una “cançó de protesta” que no té res a veure ni amb la música ni amb les cançons actuals que us agraden. Quines són les característiques de la cançó de protesta?

- el seu objectiu és protestar i denunciar alguna injustícia

- la música és al servei de la lletra

- es canta amb pocs instruments per donar més força a la lletra

a. Preguntes:

  • Coneixeu alguna cançó de protesta?
  • En quina llengua?
  • De quin país?
  • Qui la canta?

b. Baixeu-vos d’Internet la fitxa de treball per poder treballar sobre el paper.

  • En parelles, escriviu una llista amb totes les paraules relacionades amb la paraula GUERRA i una altra amb les relacionades amb la paraula PAU.

  • Feu l’activitat 2, és a dir ompliu els buits amb les paraules que falten.
2. Activitats d’audició
  • Escolteu la cançó una o dues vegades i verifiqueu si la lletra que heu escrit coincideix.

  • Ara, podeu llegir la lletra aquí i podeu tornar a escoltar la cançó (i cantar-la, si en teniu ganes).

  • Torneu a llegir la lletra de la cançó, mireu la llista de paraules que havíeu escrit (relacionades amb el món de la guerra i la pau) i afegiu les que heu trobat a la cançó i que no teníeu escrites en la primera activitat.
3. Activitats de post-audició:

  • A qui cantaríeu aquesta cançó? Per què?

  • Mireu el vídeo que hi ha en aquest enllaç i que està fet posant imatges a la cançó que acabeu d’escoltar. Què en penseu? Quines imatges posaríeu vosaltres?

més idees
  • Activitats de representació plàstica: Que els alumnes trobin i retallin dels diaris fotografies que els facin pensar en la lletra de la cançó i que facin un petit muntatge, enganxant les fotografies en un full i copiant-hi la part de la lletra que els sembli més adient. Es podria fer com un treball interdisciplinari amb l’assignatura de Visual i Plàstica.

  • Activitats d'expressió plastica i TIC: Realitzar un diaporama musicat amb imatges d'actualitat i la cançó de Lluís Llach.

  • Activitats d’expressió musical: Com a treball interdisciplinari amb el departament de Música es podria treballar musicalment la cançó; Poso la llista d’algunes de les possibilitats que no són excloents, podrien, fins i tot, ser complementàries i es podrien treballar amb el professorat de Música:

    - Cantar-la en cant coral.Interpretar-la amb algun instrument (piano, flauta, guitarra)

    - Transformar-la en rap

    - Cantar-la en “play back” o karaoke.

“Cançó sense nom” va ser des del començament, i per voluntat del seu autor, un himne pacifista. La seva lletra senzilla i directa permet que el missatge arribi i es faci entendre pels alumnes de l’ESO, fins i tot pels més allunyats de la sensibilitat de la música de Lluís Llach. Al meu Institut aquesta activitat s'ha fet a l'Aula d'Acollida i també a les classes de català de 1r d'ESO i amb els alumnes de l'Aula Oberta.

Com sempre, m'agradaria molt rebre comentaris i saber que aquesta proposta ha estat provada i millorada per alguns professors.
Doncs , aixó.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada